Sunday, September 26, 2010

orang muda......orang tua.....

kenduri kahwin adalah antara acara atau majlis yang biasanya akan merapatkan mana yang jauh.....eratkan mana yang sudah dekat.....time inilah selalunya kita akan kenal saudara mara yang jarang-jarang kita jumpa.....but that is not the point now....

it is common for orang -orang kampung untuk bersama-sama "rewang" atau gotong-royong untuk menghidupkan suasana kenduri kahwin tersebut. alkisah, saya menghadiri kenduri kahwin sepupu rapat dan sebagai orang yang masih muda bertenaga, menolong membuat apa yang patut itu sudahlah mesti.

but alsa as a yong generation i feel ashamed of some people, teenagers, even younger than me, could not even lend their hand for a help. itu belum lagi abang2 yang tenaganya diperlukan tetapi cuma duduk dalam rumah tengok TV. they would rather chatting about SUSILAWATI yang kita tahu sudah mati pun, daripada menolong pakcik2 yang sudah separuh kudratnya memasak, mencuci pinggan. katanya, serahklan pada yang pakar.

betul, but inthis case, being young i think is such an oppurtunity for us to learn and grab some culture that our children in the future could know and maybe apieces for them to appreciate the bonding build in the ceremony even it is just a wedding.

walaupun penat (sebab x de sape nak memuji saya buat kerja...hehhe) i think i have learn sonthing today. seseorang itu bukanlah matang apabila sudah berkahwin, sudah memiliki anak, atau mampu membuka syarikat. tetapi kematangan seseorang dinilai melalui pembawaan dirinya walaupun orangnya masih muda....

adios...XOXO

No comments:

Post a Comment